Sonia Andrade | Estate
Superfície Exhibitions +
2019
Novos Meios e Conceitualismo nos Anos 70
Individual Exhibitions +

2019
... Às Contas. MAM Rio, Rio de Janeiro, Brasil.

2017
Sonia Andrade: Cristais, Pedras e Vídeos. Galeria Marcelo Guarnieri, São Paulo, Brasil.

2011
Retrospectiva | 1974–1993. Centro Municipal de Arte Hélio Oiticica, Rio de Janeiro, Brasil.

2010
Vídeos. Oi Futuro Flamengo, Rio de Janeiro, Brasil.

2008
Instalação/Vídeo, Sem Título. Galeria Tempo, Rio de Janeiro, Brasil.

2005
Instalação/Vídeos, Sem Título. Centro Cultural Banco do Brasil, Rio de Janeiro, Brasil.

2004
Instalação/Vídeos, Sem Título. Cavalariças, Escola de Artes Visuais do Parque Lage, Rio de Janeiro, Brasil.

2001
Vídeoinstalação Sem Título. Paço Imperial, Atelier Finep, Rio de Janeiro, Brasil.

1999
Instalação/Vídeos: Olimpo, Périplo, Apolo, Vênus e Noturno. Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil.

1998
Instalação/Vídeo – Noturno. Fundação Nacional de Arte, Funarte, Rio de Janeiro, Brasil.

1994
Hydragrammas. Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo, São Paulo, Brasil.

1993
Hydragrammas. Museu Nacional de Belas Artes, Rio de Janeiro, Brasil.

1984
Situações Negativas. Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil.

1980
Situações Negativas – O Passo, O Salto, A Queda. Espaço Arte Brasileira Contemporânea, Rio de Janeiro, Brasil; Fundação Nacional de Arte, Rio de Janeiro, Brasil.

1978
A Caça. Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil.

1977
8 Vídeos de Sonia Andrade. Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo, São Paulo, Brasil.

1976
Sem Título. Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil.

Collective Exhibitions +
2019
FEMINISMS! Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB), Barcelona, Spain.
Novos Meios e Conceitualismo nos Anos 70. Galeria Superfície, São Paulo, Brazil.

2018
Feminist Avant-Garde/Art of the 1970's. SAMMLUNG VERBUND Collection, Vienna, Austria; The Brno House of Arts, Brno, Czech Republic.
Identity and Alterity: Shifting Representations. Kanal: Centre Pompidou, Brussels Belgium.
WOMAN: The Feminist Avant-Garde of the 1970's. Stavanger Art Museum, Stavanger, Norway.

2017
Coletiva. Galeria Marcelo Guarnieri, São Paulo, Brazil.
Pacific Standard Time LA/LA – Video Art in Latin America. LAXART, Los Angeles, USA.
Itinerancy of the Biennial at the Serralves Museum, Porto, Portugal.
Modos de Ver o Brasil: Itaú Cultural 30 Anos. Oca, São Paulo, Brazil.

2016
Video Art in Latin America: Selections from Brazil. Rubell Family Collection, Miami, USA.
Dissonance, Video Art. Getty Center, Los Angeles, USA.
Resistence Performed Revised. Kerstin Engholm Gallery, Vienna, Austria.
32ª Bienal de São Paulo: Incerteza Viva. Pavilhão Ciccillo Matarazzo, São Paulo, Brazil.

2015
Resistente Performed. Migros Museum fur Gegenwartkunst, Zurich, Switzerland.

2013
Elles: Mulheres Artistas na Coleção do Centro Pompidou. Centro Cultural Banco do Brasil, Belo Horizonte, Brazil; Centro Cultural Banco do Brasil, Rio de Janeiro, Brazil.

2012
Elles: Mulheres Artistas na Coleção do Centro Pompidou. Seattle Art Museum, Seattle, USA.

2011
Video, an Art, an History: 1965-2010. Singapour Art Museum, Singapore.

2010
Selected from the Centre Pompidou – New Media Collection. Herzlyia Museum of Contemporary Art, Israel.
Arquivo Geral. Centro Municipal de Arte Hélio Oiticica, Rio de Janeiro, Brazil.

2009
elles@centrepompidou. Musée National d'Art Moderne/Centre National de Création Industrielle, Paris, France.

2008
Preparações e Tarefas. Caixa Cultural, Fortaleza, Brazil.
VIDÉO – Un Art, Une Histoire – 1965/2007. Musée Fabre, Montpellier, France.

2007
WACK! Art and the Feminist Revolution. The Museum of Contemporary Art, Los Angeles, USA; National Museum of Women in the Arts, Washington D.C., USA; P.S.1 Contemporary Art Center, New York, USA; Vancouver Art Gallery, Vancouver, Canada.
Arte como Questão. Instituto Tomie Ohtake, São Paulo, Brazil.

2006
Wilton Montenegro – Notas do Observatório, Arte Contemporânea Brasileira. Instituto Telemar, Rio de Janeiro, Brazil.
Manobras Radicais. Centro Cultural Banco do Brasil, São Paulo, Brazil.

2005
O Corpo na Arte Contemporânea. Instituto Itaú Cultural, São Paulo, Brazil.
Oficina de Criação | Artista Visitante. Casa Andrade Muricy, Curitiba, Brazil.

2004
Getúlio, Presidente do Brasil. Museu da República, Rio de Janeiro, Brazil.
Pioneers of Brazilian Video Art 1973-1983. Getty Center, Los Angeles, USA.

2003
Grande Orlândia. Sobrado em São Cristovão, Rio de Janeiro, Brazil.

2002
Rio Trajetórias. Palácio Gustavo Capanema, Rio de Janeiro, Brazil.
Interculturalidades. Centro de Artes da Universidade Federal Fluminense, Niterói, Brazil.
A Forma e a Imagem Técnicas na Arte do Rio de Janeiro: 1950-1975. Paço das Artes, São Paulo, Brazil.
Matéria Prima. Novo Museu Curitiba, Curitiba, Brazil.

2001
B & N y de Color – Latinoamérica: Cine, Vídeo y Multimedia. Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Madrid, Spain.
Constelações. Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brazil.

2000
Imagens Paradoxais. Escola de Artes Visuais do Parque Lage, Rio de Janeiro, Brazil.
Situações – Arte Brasileira Anos 70. Fundação Casa França-Brasil, Rio de Janeiro, Brazil.

1999
Campo Randômico. Museu do Telephone, Telemar, Rio de Janeiro, Brazil.

1998
XVI Salão Nacional de Artes Plásticas – Mostra paralela: Vídeo de Arte no Brasil. Museu de Arte moderna do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brazil.

1993
Fórum BHZ Vídeo. Palácio das Artes, Belo Horizonte, Brazil.
Videoarte – Brasil: Pioneiros. Centro Cultural Banco do Brasil, Rio de Janeiro, Brazil.

1985
Arte – Novos Meios/Multimeios. Fundação Armando Álvares Penteado, São Paulo, Brazil.

1981
Peinture de Chevalet. Galerie N. R. A., Paris, France.
Video from Latin America. Museum of Modern Art, New York, USA.
4ème. Manifestation Internationale de Livres d'Artiste/Livres/Objects. Galeria N. R. A., Paris, France; Centre George Pompidou, Paris, France.
Libri d'Arte e d'Artista. Biblioteche de Amicis e Lercari, Villa Imperiale, Genoa, Italy; Centre George Pompidou, Paris, France.

1980
Art Video. Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris, Paris, France.
Semana Internacional de Arte Actual. Vila do Conde, Porto, Portugal.
Quasi Cinema. Centro Internazionale di Brera, Milan, Italy.
Travaux sur papier/Objects. Centre Culturel Municipal Jacques Prévert, Villeparisis, Paris, France.

1979
Brandale Sintesi. Ciserano, Bergamo, Italy.

1977
7 Artistas do Vídeo. Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo, São Paulo, Brazil.
Poéticas Visuais. Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo, São Paulo, Brazil.
17ª Bienal Internacional de São Paulo. Pavilhão Armando Arruda Pereira, São Paulo, Brazil.
VIDEOMAC. Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo, São Paulo, Brazil.

1976
I Concettuali di Rio. Centro d'Arte e Cultura II, Brandale, Savona, Italy.
Viffde Internationale Videodagen. Internationaal Cultureel Centrum, Antwerp, Belgium.

1975
Video Art. Institute of Contemporary Art, University of Pennsylvania, Filadélfia, USA; The Contemporary Art Center, Cincinnati, USA; Museum of Contemporary Art, Chicago, USA; Wadsworth Atheneum, Hartford, USA.
Mostra de Arte Experimental de Filmes Super 8, Audio-Visual e Video-Tape. Galerie de la Maison de France, Rio de Janeiro, Brazil.
Fourth International Open Encounter on Video. CAYC, Buenos Aires, Argentina.

1974
VI Salão de Verão. Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brazil.
Prospectiva 74. Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo, São Paulo, Brazil.
8 J.A.C. Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo, São Paulo, Brazil.
Public Collections +
Museu Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madrid, Espanha.
Centre Pompidou, Paris, França.
Harvard University, Cambridge, EUA.
The Getty Institute, Los Angeles, EUA.
Kunstgewerbemuseum, Zurique, Suíça.
Sammlung Verbund, Viena, Áustria.
Pinacoteca do Estado de São Paulo, São Paulo, Brasil.
Coleção Itaú, São Paulo, Brasil.

The beginning of her training as an artist started when Sonia Andrade attended the studio of the artist Maria Tereza Vieira, in 1972. At the end of 1973 she started attending Anna Bella Geiger’s classes. The following year, Andrade and Fernando Cocchiarale organized a group composed by the artists: Ana Vitoria Mussi, Anna Bella Geiger, Leticia Parente, Miriam Danowski, Ivens Machado and Paulo Herkenhoff. The group ran weekly meetings until 1976. From 1978, Sonia moved to Rio and Paris, where she studied Chinese calligraphy with Master Ung No Lee. In 1982 she moved to Zurich where she continued her studies of calligraphy with Suishu Tomoko Arii. In 1998 returns definitively to Rio de Janeiro.

Sonia participated in national and international exhibitions, such as: two São Paulo Biennials, 14th (1977) and 32nd (2016); Corps Étrangers, at the Musée du Louvre (2006); Video Art – Institute of Contemporary Art – University of Pennsylvania, USA (1975); Visual Poetics at the Museum of Contemporary Art of the University of São Paulo (1977), among others. Her works are in collections in Brazil and abroad, such as: Center Pompidou – Paris, The Getty Institute – Los Angeles, Harvard University Library, Sammlung Verbund – Vienna, and Pinacoteca do Estado de São Paulo.

Artwork

Situações Negativas

Set of works, accomplished along eight years, having photography as its medium and question, subdivided into six parts: The Step; The Leap; The Fall; The March; The Vehicle; The Repose; The Stroll; Inverse.

Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro, 1984

A Caça

Mousetraps, little images of saints and school medals Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro, 1978  

A Caça

Mousetraps, little images of saints and school medals Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro, 1978  

A Caça

Mousetraps, little images of saints and school medals Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro, 1978  

O Passo

15 negatives 18 × 24 cm Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro, 1984

O Salto

15 negatives 18 × 24 cm Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro, 1984

A Marcha

6 photos 400 × 29 cm, a diapositive projector and canvas

Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro, 1984

A Marcha

6 photos 400 × 29 cm, a diapositive projector and canvas

Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro, 1984

A Marcha

6 photos 400 × 29 cm, a diapositive projector and canvas Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro, 1984

A Obra/O Espetáculo/O Caminho/Os Habitantes

Postal cards, correspondence, xerox copies, map and video 1 Bienal Internacional de São Paulo, 1977

Sem Título

Set of 37 drawings, Japanese paper, graphite, watercolors and India ink and 3 signs in white neon Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro, 1976

Sem Título

Set of 37 drawings, Japanese paper, graphite, watercolors and India ink and 3 signs in white neon Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro, 1976

Sem Título

Graphite and ink on paper

Sem Título

Graphite and ink on paper

Sem Título

Graphite and ink on paper

Sem Título

Set of 8 B/W videos, silent and with sound Duration 52'30"

Sem Título

Set of 8 B/W videos, silent and with sound Duration 52'30"

Sem Título

Set of 8 B/W videos, silent and with sound Duration 52'30"

Sem Título

Set of 8 B/W videos, silent and with sound Duration 52'30"

Sem Título

Set of 8 B/W videos, silent and with sound Duration 52'30"

Sem Título

Set of 8 B/W videos, silent and with sound Duration 52'30"

Sem Título

Set of 8 B/W videos, silent and with sound Duration 52'30"

Sem Título

Set of 8 B/W videos, silent and with sound Duration 52'30"

Alimentação

Wood, knife, paper and plastic bag 75 × 54 cm, 30 × 18 cm, 15 × 26 cm

A Obra/O Espetáculo/O Caminho/Os Habitantes

Postal cards, correspondence, xerox copies, map and video 14th Bienal Internacional de São Paulo, 1977

A Obra/O Espetáculo/O Caminho/Os Habitantes

Postal cards, correspondence, xerox copies, map and video 14th Bienal Internacional de São Paulo, 1977

A Obra/O Espetáculo/O Caminho/Os Habitantes

Postal cards, correspondence, xerox copies, map and video Centro de Arte Hélio Oiticica, 2011

A Obra/O Espetáculo/O Caminho/Os Habitantes

Postal cards, correspondence, xerox copies, map and video Centro de Arte Hélio Oiticica, 2011

A Obra/O Espetáculo/O Caminho/Os Habitantes

Postal cards, correspondence, xerox copies, map and video Centro de Arte Hélio Oiticica, 2011

A Obra/O Espetáculo/O Caminho/Os Habitantes

Postal cards, correspondence, xerox copies, map and video Centro de Arte Hélio Oiticica, 2011

A Obra/O Espetáculo/O Caminho/Os Habitantes

Postal cards, correspondence, xerox copies, map and video Centro de Arte Hélio Oiticica, 2011

A Obra/O Espetáculo/O Caminho/Os Habitantes

Postal cards, correspondence, xerox copies, map and video Centro de Arte Hélio Oiticica, 2011

Situações Negativas

Set of works, accomplished along eight years, having photography as its medium and question, subdivided into six parts: The Step; The Leap; The Fall; The March; The Vehicle; The Repose; The Stroll; Inverse. Centro de Arte Hélio Oiticica, 2011

Situações Negativas

Set of works, accomplished along eight years, having photography as its medium and question, subdivided into six parts:The Step; The Leap; The Fall; The March; The Vehicle; The Repose; The Stroll; Inverse. Centro de Arte Hélio Oiticica, 2011

O Veículo

13 photos reproduced on porcelain and 13 pair of shoes coated in bronze Centro de Arte Hélio Oiticica, 2011

O Repouso

Colored negative 12 × 17 cm, 2 glass plates and mirror Centro de Arte Hélio Oiticica, 2011

Situações Negativas

Set of works, accomplished along eight years, having photography as its medium and question, subdivided into six parts:The Step; The Leap; The Fall; The March; The Vehicle; The Repose; The Stroll; Inverse. Centro de Arte Hélio Oiticica, 2011

Inverso

Frieze with 788 photos in 5 × 7 cm shape of the condensation trails seen in the sky of several European cities, slide projector and prism Centro de Arte Hélio Oiticica, 2011  

A Queda

15 negatives 18 × 24 cm

Centro de Arte Hélio Oiticica, 2011

A Obra/O Espetáculo/O Caminho/Os Habitantes

Postal cards, correspondence, xerox copies, map and video Centro de Arte Hélio Oiticica, 2011

Hydragrammas

Set formed by approximately 100 objects and their reproductions in diapositives, accompanied by a written word in Portuguese or French Centro de Arte Hélio Oiticica, 2011

Hydragrammas

Set formed by approximately 100 objects and their reproductions in diapositives, accompanied by a written word in Portuguese or French Centro de Arte Hélio Oiticica, 2011

Hydragrammas

Set formed by approximately 100 objects and their reproductions in diapositives, accompanied by a written word in Portuguese or French Centro de Arte Hélio Oiticica, 2011

Hydragrammas

Set formed by approximately 100 objects and their reproductions in diapositives, accompanied by a written word in Portuguese or French Centro de Arte Hélio Oiticica, 2011

O Passeio

4 files, 576 colored and B/W diapositives and magnifying glasses Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro, 1984

Hydragrammas

Set formed by approximately 100 objects and their reproductions in diapositives, accompanied by a written word in Portuguese or French Centro de Arte Hélio Oiticica, 2011

… Às Contas

Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro

… Às Contas

Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro

… Às Contas

Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro

… Às Contas

Chain, bills and receipts Approx. 300 × 60 × 60 cm Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro

… Às Contas

Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro