Romanita Disconzi
Individual Exhibitions +

2008
A Natureza e a Sombra Sintética – Vídeos & Fractals. Paço Municipal de Porto Alegre, Porto Alegre, Brasil.

1970
Serigrafias e Objetos. Instituto Cultural Norte Americano de Porto Alegre, Porto Alegre, Brasil.

1967
Exposição Individual de Pinturas. Galeria Leopoldina, Porto Alegre, Brasil.

Collective Exhibitions +
2021
47% Mulheres Artistas no Acervo do MACRS. Museu de Arte Contemporânea do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Brazil.

2019
ARTISTAS MULHERES: TERRITÓRIOS EXPANDIDOS. Pinacoteca Aldo Locatelli, Porto Alegre, Brazil.

2018
Queermuseu: cartografias da diferença na arte brasileira. Escola de Artes Visuais do Parque Lage (EAV Parque Lage), Rio de Janeiro, Brazil.
Queermuseu: cartografias da diferença na arte brasileira. Farol Santander Porto Alegre, Porto Alegre, Brazil.

2016
Humanas Interlocuções. Fundação Vera Chaves Barcellos, Porto Alegre, Brazil.
Transmigrações II. Museu de Arte Contemporânea do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Brazil.
The EY Exhibition: The World Goes Pop. Tate Modern, London, England.

2014
Doações de Luiz Carlos Lisboa. Pinacoteca Ruben Berta, Porto Alegre, Brazil.

2013
A Medida do Gesto - um panorama do acervo MACRS (Bagé). Museu de Arte Contemporânea do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Brazil.

2012
O Triunfo do Contemporâneo: 20 Anos do Museu de Arte Contemporânea do Rio Grande do Sul. Farol Santander Porto Alegre, Porto Alegre, Brazil.

2011
Um Ponto de Ironia. Fundação Vera Chaves Barcellos, Viamão, Brazil.

2007
Arte como questão: anos 70. Instituto Tomie Ohtake, São Paulo, Brazil.

2006
MAC no A6 Consolidação. Cais do Porto, Porto Alegre, Brazil.

2004
Mostra de Lançamento do MAC no Cais do Porto. Cais do Porto, Porto Alegre, Brazil.

2003
Pintores no Solar. Museu de Arte Contemporânea do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Brazil.

2001
Figura na Pintura: Acervo Museu de Arte Contemporânea do Rio Grande do Sul. Museu de Arte Contemporânea do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Brazil.

1999
Presenças no Presente. Paris, France.

1991
Arte Gaúcha Contemporânea. Casa de Cultura Mario Quintana, Porto Alegre, Brazil.

1989
Arte Sul 89. Museu de Arte do Rio Grande do Sul Ado Malagoli, Porto Alegre, Brazil.

1987
A Trama do Gosto: um outro olhar sobre o cotidiano. Fundação Bienal de São Paulo, São Paulo, Brazil.

1984
Arte na Rua 2. Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo (MAC/USP), São Paulo, Brazil.

1983
Do Passado ao Presente: as artes plásticas no Rio Grande do Sul. Cambona Centro de Artes, Porto Alegre, Brazil.
Arte Livro Gaúcho: 1950/1983. Museu de Arte do Rio Grande do Sul Ado Malagoli, Porto Alegre, Brazil.

1982
Arte Gaúcha Hoje. Museu de Arte do Rio Grande do Sul Ado Malagoli, Porto Alegre, Brazil.
Arte Gaúcha Hoje. Galeria Oswaldo Goeldi, Brasília, Brazil.

1981
5º Salão de Artes de Pelotas. Pelotas, Brazil.
3ª Mostra do Desenho Brasileiro. Teatro Guaíra, Curitiba, Brazil.

1978
9º Panorama de Arte Atual Brasileira. Museu de Arte Moderna de São Paulo (MAM/SP), São Paulo, Brazil.

1975
Arte Gaúcha/74. Brasília, Brazil.

1974
6º Panorama de Arte Atual Brasileira. Museu de Arte Moderna de São Paulo (MAM/SP), São Paulo, Brazil.

1973
30º Salão Paranaense. Curitiba, Brazil.
12ª Bienal Internacional de São Paulo. Fundação Bienal de São Paulo, São Paulo, Brazil.

1972
29º Salão Paranaense. Teatro Guaíra, Curitiba, Brasil.
Mostra de Arte Sesquicentenário da Independência e Brasil Plástica - 72. Fundação Bienal de São Paulo, São Paulo, Brazil.

1971
11ª Bienal Internacional de São Paulo. Fundação Bienal de São Paulo, São Paulo, Brazil.

1970
6º Salão de Arte Contemporânea de Campinas. Museu de Arte Contemporânea José Pancetti (MACC), Campinas, Brazil.
Pré-Bienal de São Paulo. Fundação Bienal de São Paulo, São Paulo, Brazil.
19º Salão Nacional de Arte Moderna. Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro (MAM/RJ), Rio de Janeiro, Brazil.
26º Salão Paranaense. Federação das Indústrias do Estado do Paraná (Curitiba, PR), Curitiba, Brazil.

1968
25º Salão Paranaense. Departamento de Cultura, Curitiba, Brazil.

1967
3º Salão de Arte Contemporânea de Campinas. Museu de Arte Contemporânea José Pancetti (MACC), Campinas, Brazil.
Public Collections +
Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo (MAC-USP), São Paulo, Brasil.

Museu de Arte do Rio Grande do Sul (MARGS), Porto Alegre, Brasil.

Museu de Arte Moderna de São Paulo (MAM), São Paulo, Brasil.

Romanita Disconzi graduated in painting from the Instituto de Artes at Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) in 1960. A few years later, she also began to dedicate herself to engraving, with an emphasis on serigraphy. At the same time, Romanita Disconzi was studying painting, drawing and printing in Porto Alegre with the artists Ado Malagoli, Luiz Solari and Julio Plaza. Her first solo exhibition was at Galeria Leopoldina, in 1967, and, in 1970, she presented a series of serigraphs with graphic symbols in his second solo show at the Instituto Cultural Norte-Americano in Porto Alegre. The artist lived in the USA, where she received the title of Master in Fine Arts from the School of the Art Institute of Chicago and began her research on television language, transporting it to painting. Disconzi participated in the Bienal de São Paulo in 1973. In the 1970s, she joined the Nervo Óptico group, which included Ana Alegria, Carlos Pasquetti, Clóvis Dariano, Elton Manganelli, Mara Álvares, Carlos Asp, Carlos Athanázio, Telmo Lanes, Jesus Escobar and Vera Chaves Barcellos. In parallel, she became part of the faculty of the Institute of Arts at UFRGS in 1977.

From 1979 onwards, she began an artistic research with video and performance. She completed her doctorate at the Escola de Comunicação e Artes of the Universidade de São Paulo in 1991 and in 1995 she took part as director of the Museu de Artes do Rio Grande do Sul (MARGS) which has in its collection graphic pieces, totems and geometric solids by the artist. In the same year, Romanita Disconzi participated in the collective tribute to the gaucho cinema, Espaço I, Usina do Gasómetro, Porto Alegre. In 2008, she held the exhibition A Natureza e a Sombra Sintética – Videos & Fractals, an individual show with the result of her video art research at the Paço Municipal de Porto Alegre, for which she was nominated for the Açorianos de Artes Plásticas award in the art-technology category.

In 2015, Tate Modern opened The World Goes Pop, an exhibition which features ne work by Disconzi, showing the diverse reverberations of pop art around the world. From 1969, The Totem of Interpretation is the first of a series of experiments by the artist that sought to decode, dismember and restructure the semiotic systems. The work consists of cubes, cylinders and various polygons that resemble children’s toys on an enlarged scale, inviting viewers to create a unique structure, establishing arbitrary associations and new meanings.

Artwork

Romanita Disconzi next to the piece  Totem de Interpretação from 1969

Totem de Interpretação, 1969

Painting on wood
40 × 40 × 40  cm each

Totem de Interpretação, 1969

Totem de Interpretação, 1969

Totem de Interpretação, 1969

Totem de Interpretação, 1969

Totem de Interpretação, 1969

Totem de Interpretação, 1969

Desde A Maçã, 1971

Serigraphy on paper
93 × 66 cm

Aquela Mandinga Pra Frente, 1970

Serigraphy on paper
93 × 66 cm

Girassol – Leste – Oeste, 1971

Serigraphy on paper
96 × 66 cm

Marca Registrada, 1971

Serigraphy on paper
93 × 66 cm

Identidade, 1969

Serigraphy on paper
58× 45.5 cm

Pêso Porte. Pêso Certo, 1971

Serigraphy on paper
96 × 66 cm

Apêlo, 1969

Serigraphy on paper
47 × 34 cm

Os Pombos da Praça, 1970

Serigraphy on paper
66 × 91 cm

Views from the  11th Sao Paulo Biennial, 1971, at the Biennial Pavilion.

11th Sao Paulo Biennial, 1971, at the Biennial Pavilion.

11th Sao Paulo Biennial, 1971, at the Biennial Pavilion.

11th Sao Paulo Biennial, 1971, at the Biennial Pavilion.

11th Sao Paulo Biennial, 1971, at the Biennial Pavilion.

Os Anônimos Procuram, 1969

Serigraphy on paper
41 × 42 cm

Saída de Emergência, 1970

Serigrafia sobre papel
93× 66 cm

 

Inscrição 1970 A.D., 1970

Serigrafia sobre papel
93× 66 cm

 

Proibido, 1969

Serigraphy on paper
58× 42.5 cm

 

Comunique-se, por favor, 1969

Serigraphy on paper
66 × 48 cm

Esquerda/Direita, 1969

Serigraphy on paper
57.5 × 43 cm

É Preciso Chegar Primeiro, 1971

Serigraphy on paper
93 × 66 cm