Pedro Escosteguy | Estate
Individual Exhibitions +

2003
Pedro Geraldo Escosteguy — Poéticas Visuais. Museu de Arte do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Brasil.

Collective Exhibitions +
2003
Arte e Sociedade: Uma Relação Polêmica. Itaú Cultural, São Paulo, Brazil.

2002
Caminhos do Contemporâneo: 1952/2002. Paço Imperial, Rio de Janeiro, Brazil.
Relatório da Noite. Centro Cultural CEEE Érico Veríssimo, Porto Alegre, Brazil.

1998
Trinta Anos de 68. Centro Cultural Banco do Brasil, Rio de Janeiro, Brazil.

1995
Opinião 65: 30 Anos. Centro Cultural Banco do Brasil, Rio de Janeiro, Brazil.
A Nova Figuração — Anos 60. Galeria Jean Boghici, Rio de Janeiro, Brazil.

1994
Bienal Brasil Século XX. Fundação Bienal, São Paulo, Brazil.

1992
As Artes no Poder. Paço Imperial, Rio de Janeiro, Brazil.

1985
Opinião 65. Galeria de Arte Banerj, Rio de Janeiro, Brazil.
Caligrafias e Esculturas. Galeria Sergio Milliet, Rio de Janeiro, Brazil; Galeria Espaço Alternativo, Rio de Janeiro, Brazil.

1980
Homenagem a Mário Pedrosa. Galeria Jean Boghici, Rio de Janeiro, Brazil.

1978
O Objeto na Arte: Brasil Anos 60. Museu de Arte Brasileira, São Paulo, Brazil.

1975
Salão de Verão. Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brazil.

1973
XXII Salão Nacional de Arte Moderna. Rio de Janeiro, Brazil.
XXX Salão Paranaense. Curitiba, Brazil.

1972
Salão de Acrílico. Rio de Janeiro, Brazil.
Semana de Arte Moderna de Curitiba. Curitiba, Brazil.

1971
XX Salão Nacional de Arte Moderna. Rio de Janeiro, Brazil.
Collective Exhibition. Gaber Gallery, Amsterdam, Netherlands.
Collective Exhibition. Galerie Claude Bernard, Paris, France.

1969
I Salão da Bússola. Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brazil.
II Feira de Arte do Rio. Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brazil.

1968
I Feira de Arte do Rio. Rio de Janeiro, Brazil.
Exposição das Bandeiras. Praça General Osório, Rio de Janeiro, Brazil.
Arte no Aterro: Um Mês de Arte Pública. Aterro do Flamengo, Rio de Janeiro, Brazil.
XVII Salão Nacional de Arte Moderna. Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brazil.
Collective Exhibition. Galeria Cleô, Rio de Janeiro, Brazil.

1967
XVI Salão Nacional de Arte Moderna. Rio de Janeiro, Brazil.
Seleção de Vanguarda. Rio de Janeiro, Brazil.
IX Bienal de São Paulo. Fundação Bienal, São Paulo, Brazil.
IV Salão de Arte Moderna do Distrito Federal. Teatro Nacional Cláudio Santoro, Brasília, Brazil.
Nova Objetividade Brasileira. Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brazil.
Exposição de Natal. Galeria Relevo, Rio de Janeiro, Brazil.
Exposição Galérie (Múltiplos). Rio de Janeiro, Brazil.

1966
Ponto de Vista. Galeria Convivium, Salvador, Brazil.
Pare. Galeria G4, Rio de Janeiro, Brazil.
Supermercado 66. Galeria Relevo, Rio de Janeiro, Brazil.
Manifestação Apeningue. Galeria Atrium, São Paulo, Brazil.
8 Artistas. Galeria Atrium, São Paulo, Brazil.
Opinião 66. Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brazil.
Vanguarda Brasileira. Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Brazil.

1965
Opinião 65. Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brazil.
VIII Bienal de São Paulo. Fundação Bienal, São Paulo, Brazil.
Proposta 65. Fundação Armando Álvares Penteado, São Paulo, Brazil.

1964
XIII Salão Nacional de Arte Moderna. Rio de Janeiro, Brazil.

One of the main idealizers of the 1960s Brazilian political art movement, Pedro Escosteguy was multi-faceted artist. He began his career as a poet in the 1950s, participating in the Quixote Group. He then moved to Rio de Janeiro where he began working as a plastic artist with artists such as Antonio Dias, Antonio Manoel, Rubens Gerchman, Carlos Vergara, among others. He participated in historical exhibitions of political art in Brazil, such as the “Nova Objetividade Brasileira” (1967), “Opinião 65” and “Opinião 66”, of which he was one of the idealizers, as well as the exhibition “Nova Figuração – Anos 60” at the Galeria Jean Boghici in Rio de Janeiro. He also participated in the 8th and 9th Biennials of São Paulo. In the same period, he created the text and script for the emblematic film “Arte Pública” (1967) that presents the São Paulo Biennial and the avant-garde Brazilian artists of that period, such as Abraão Palatnik, Antonio Dias, Carlos Vergara, Glauco Rodrigues, Lygia Clark, Rubens Gerchman, including performances by Hélio Oiticica and Lygia Pape.

Artwork

Pintura Tátil

Letters in plastic, fabric, metal and painting on wood 46 × 70.5 cm Exhibitions: XIII Salão Nacional de Arte Moderna. Rio de Janeiro, 1964. Nova Objetividade Brasileira. Rio de Janeiro, 1967.

Torturador (O Monstro)

Iron, rubber, plastic and paint on wood 90 × 70 cm Exhibition: XIII Salão Nacional de Arte Moderna. Rio de Janeiro, 1964.

Ar Vermelho (Série Fantasma), Sem data

Acrylic and painting on wood 30 × 30 cm

Jogo (Roleta)

Painting on wood
120 × 60 cm

Exhibitions:
XIII Salão Nacional de Arte Moderna. Rio de Janeiro, 1964.
O Objeto na Arte 60/70. Fundação Armando Álvares Penteado, São Paulo, 1978.

Linha de Força (Ação)

Painting and fabric on wood

Collection Roger Wright/Pinacoteca do Estado de São Paulo

Psicodrama (Paz)

Painting and metal on wood 140 × 185 cm Exhibitions: VII Bienal de São Paulo. São Paulo, 1965. O Objeto na Arte 60/70. Fundação Armando Álvares Penteado, São Paulo, 1978.

Corpo Estranho (Dizer)

Metal and paint on wood 180 × 110 cm Exposição: VII Bienal de São Paulo. São Paulo, 1965.

Objeto Popular

Acrylic on wood 130.6 × 96.5 cm

Vietnam

Acrylic and painting on wood 89.5 × 65.9 cm

Cidade Setembro

Dry tip and paint on wood 75 × 103 × 4 cm

O Circo

Acrylic, cord, metal and paint on wood 100 × 70 cm Exhibitions: Opinião 65. Rio de Janeiro, 1965. Retrospectiva Opinião 65. Rio de Janeiro, 1985. Museu de Arte Assis Chateaubriant no Centro Cultural Banco do Brasil. Brasília, 2001.

Estória (O Fim da Idade do Chumbo)

Painting on wood 70 × 100 cm Exhibitions: Opinião 65. Rio de Janeiro, 1965. Retrospectiva Opinião 65. Rio de Janeiro, 1985. Opinião 65 — 30 Anos. Centro Cultural Banco do Brasil, Rio de Janeiro, 1995.

Jogos da Paz

Painting and acrylic on wood 70 × 70 cm

Jogos da Paz (Série Imantados)

Metal, magnet and painting on wood 70 × 70 cm Exhibition: Opinião 65. Rio de Janeiro, 1965.

O Vampiro de Rabo Preso

Metal and paint on wood 40 × 28 cm

Ar (Arma)

Acrylic 25 × 30 cm Collection Fundação Vera Chaves Barcellos

Ar

Acrylic case 6.7 × 11.4 × 4 cm

Pombo do Coração Quente

Painting-object 20 × 20 × 20 cm Exhibition: IV Salão de Arte Moderna do Distrito Federal. Rio de Janeiro, 1967.

Lua

Acrylic and painting on wood 37.5 × 29.4 cm

Esqueleto, Sem data

Wooden box with plastic skeleton 17.5 × 13 cm (closed), 33 × 13 cm (open)

Do Amo ao Amor

Metal, wood and paint on pressed styrofoam 212 × 97 × 97 cm Exhibitions: XX Salão de Arte Moderna. Rio de Janeiro, 1971. Objeto na Arte 60/70. Fundação Armando Álvares Penteado, São Paulo, 1978.

Cartaz

Painting on wood 180 × 132 cm Exhibition: XVI Salão Nacional de Arte Moderna. Rio de Janeiro, 1967.

Liberd, Déc. 70

Set-square, metal and painting on wood 70 × 50 cm

A Garrafa (Resista)

Glass, fabric and plastic 19.5 × ø 7.5 cm Exhibition: I Salão da Bússola. Museu de Arte Moderna, Rio de Janeiro, 1969.

Auto-retrato, Déc. 60

Mirror and painting on wood 30 × 21 cm

Quadro Imantado, Sem data

Wood, magnet and painting 30 × 24 cm

Seven Days

Acrylic box with 7 wipes 80 × 30 × 6.5 cm Exhibition: Gaber Gallery. Amsterdam, 1971.