
Lotus Lobo’s artistic practice is deeply identified with the technical, but also experimental, repertoire of Lithography, also contemplating the rescue and preservation of the language’s memory of engraving in Minas Gerais.
Her research is characterized by the diverse use of supports and procedures extracted from the lithographic process, her technical-expressive capacity, which manifests itself as an important material and conceptual contribution for the sedimentation of the authorial language. Such investigation opens with the appropriation and reframing of industrial lithographic marks, goes through the experimentation of different bases (stone, paper, plastic, acrylic and tinplate), culminating in the intervention and re-reading of the marks (the annotations).
In the course of this vast production, Lotus Lobo constituted an important collection of lithographic stones, zinc matrices and tinplate packaging from Estamparia Juiz de Fora, Minas Gerais, between 1930–1960. On these supports, drawings of old brands of food products are presented: butter, candies, cookies, tobacco and lard. Such collection served, significantly, as an iconographic repertoire in the production of works from different periods of her artistic trajectory. Such experiences, inaugurated in the 1970’s, were seminal in the discursive construction of the artist and still reverberate in her contemporary production.
In her artistic career, her participation at the 10th São Paulo Biennial [1969] deserves to be highlighted, when she receives the Itamaraty Award for exhibiting three objects-engravings manipulable by the public and, also, in the emblematic exhibition “Do Corpo à Terra”, organized by the critic Frederico Morais, which took place at the Belo Horizonte Municipal Park [1970].

Vista da exposição “Litografia Lotus Lobo”
Galeria de Arte do Centro Cultural Minas Tênis Clube, Belo Horizonte

Vista da exposição “Litografia Lotus Lobo”
Galeria de Arte do Centro Cultural Minas Tênis Clube, Belo Horizonte

Vista da exposição “Litografia Lotus Lobo”
Galeria de Arte do Centro Cultural Minas Tênis Clube, Belo Horizonte

Vista da exposição “Litografia Lotus Lobo”
Galeria de Arte do Centro Cultural Minas Tênis Clube, Belo Horizonte

Vista da exposição “Litografia Lotus Lobo”
Galeria de Arte do Centro Cultural Minas Tênis Clube, Belo Horizonte

Sem Título
Lithographies on paper 56 × 47,5 cm each Lithographic stone 10 × 33 × 40 cm Wooden table 80 × 65 × 55 cm

Vista da exposição “Litografia Lotus Lobo”
Galeria de Arte do Centro Cultural Minas Tênis Clube, Belo Horizonte

Vista da exposição “Litografia Lotus Lobo”
Galeria de Arte do Centro Cultural Minas Tênis Clube, Belo Horizonte

Sem Título
Cardboard paper — lithography on tracing paper and tinplate Estamparia Juiz de Fora (MG)

“da Estamparia Litográfica”
Set of 13 lithographies on cardboard wraps 51 × 73 cm each

Vista da exposição “Litografia Lotus Lobo”
Galeria de Arte do Centro Cultural Minas Tênis Clube, Belo Horizonte

Pilha
Cardboard printed on flexography 100 × 55 × 53 cm

Sem Título
Intervention — decal on pivoting panels

Sem Título
Intervention — decal on pivoting panels

Vista da exposição “Litografia Lotus Lobo”
Galeria de Arte do Centro Cultural Minas Tênis Clube, Belo Horizonte

Vista da exposição “Litografia Lotus Lobo”
Galeria de Arte do Centro Cultural Minas Tênis Clube, Belo Horizonte

Vista da exposição “Litografia Lotus Lobo”
Galeria de Arte do Centro Cultural Minas Tênis Clube, Belo Horizonte

Vista da exposição “Litografia Lotus Lobo”
Galeria de Arte do Centro Cultural Minas Tênis Clube, Belo Horizonte

Vista da exposição “Litografia Lotus Lobo”
Galeria de Arte do Centro Cultural Minas Tênis Clube, Belo Horizonte

Vista da exposição “Litografia Lotus Lobo”
Galeria de Arte do Centro Cultural Minas Tênis Clube, Belo Horizonte

Vista da exposição “Litografia Lotus Lobo”
Galeria de Arte do Centro Cultural Minas Tênis Clube, Belo Horizonte

Vista da exposição “Litografia Lotus Lobo”
Galeria de Arte do Centro Cultural Minas Tênis Clube, Belo Horizonte

Pedras matrizes litográficas
Estamparia Juiz de Fora (MG)

Pedras matrizes litográficas
Estamparia Juiz de Fora (MG)

Sem Título
Zinc matrix Estamparia Juiz de Fora (MG)

Sem Título
Zinc matrix Estamparia Juiz de Fora (MG) 154 × 134 cm

Vista da exposição “Litografia Lotus Lobo”
Galeria de Arte do Centro Cultural Minas Tênis Clube, Belo Horizonte

Vista da exposição “Litografia Lotus Lobo”
Galeria de Arte do Centro Cultural Minas Tênis Clube, Belo Horizonte

Vista da exposição “Litografia Lotus Lobo”
Galeria de Arte do Centro Cultural Minas Tênis Clube, Belo Horizonte

Sem Título
Lithography on card 72 × 114 cm

Elite
Zinc matrix
Estamparia Juiz de Fora (MG)
37.5 × 27.5 cm

Sem Título
Lithographic stones

Acervo Litográfico Lotus Lobo
Original packing on tinplate EstampariJuiz de Fora (MG) 38 × 50 cm

Sem Título
Original packing on tinplate Estamparia Juiz de Fora (MG) 35.5 × 48.9 cm

Intervenção “Territórios”
1º Salão de Arte Contemporânea de Belo Horizonte Artists: Dilton Araújo, Lotus Lobo Luciano Gusmão

Intervenção “Territórios”
1º Salão de Arte Contemporânea de Belo Horizonte Artists: Dilton Araújo, Lotus Lobo and Luciano Gusmão

Intervenção “Territórios”
1º Salão de Arte Contemporânea de Belo Horizonte Artists: Dilton Araújo, Lotus Lobo and Luciano Gusmão

Intervenção “Territórios”
1º Salão de Arte Contemporânea de Belo Horizonte Artists: Dilton Araújo, Lotus Lobo and Luciano Gusmão

Intervenção “Territórios”
1º Salão de Arte Contemporânea de Belo Horizonte Artists: Dilton Araújo, Lotus Lobo and Luciano Gusmão

Intervenção “Territórios”
1º Salão de Arte Contemporânea de Belo Horizonte Artists: Dilton Araújo, Lotus Lobo and Luciano Gusmão

Intervenção “Territórios”
1º Salão de Arte Contemporânea de Belo Horizonte Artists: Dilton Araújo, Lotus Lobo and Luciano Gusmão

Intervenção “Territórios”
1º Salão de Arte Contemporânea de Belo Horizonte Artists: Dilton Araújo, Lotus Lobo and Luciano Gusmão

Intervenção “Territórios”
1º Salão de Arte Contemporânea de Belo Horizonte Artists: Dilton Araújo, Lotus Lobo and Luciano Gusmão

Marca
Digital printing on plastic
160 × 210 cm

Maculatura, “da Estamparia Litográfica”
Tinplate 62.5 × 70 cm

Maculatura, “da Estamparia Litográfica”
Tinplate 56 × 70 cm

Maculatura, “da Estamparia Litográfica”
Tinplate 41 × 65 cm

Maculatura, “da Estamparia Litográfica”
Tinplate 46 × 71.5 cm

Maculatura, “da Estamparia Litográfica”
Tinplate 41 × 65 cm

Maculatura, “da Estamparia Litográfica”
Tinplate 41 × 65 cm

Maculatura, “da Estamparia Litográfica”
Tinplate 46 × 71.5 cm

Maculatura, “da Estamparia Litográfica”
Tinplate 41 × 65 cm

Maculatura, “da Estamparia Litográfica”
Tinplate 53.5 × 74 cm