Lotus Lobo
Superfície Exhibitions +
Individual Exhibitions +

2021
Fabricação Própria. Sesc Pompeia, São Paulo, Brasil.

2019
Território Gravado. Galeria Superfície, São Paulo, Brasil.

2018
Litografia Lotus Lobo. Centro Cultural Minas Tênis Clube, Belo Horizonte, Brasil.
Da Estamparia Litográfica Lotus Lobo. Caixa Cultural, Brasília, Brasil.

2017
Lotus Lobo. Galeria Mendes Wood, São Paulo, Brasil.

2016
Constellação. Galeria Manoel Macedo Arte, Belo Horizonte, Brasil.

2015
Da Estamparia Litográfica — Lotus Lobo — Lançamento do DVD. Galeria Manoel Macedo Arte, Belo Horizonte, Brasil.

2007
Marca Registrada. Centro Cultural Usiminas, Ipatinga, Brasil.

2006
Marca Registrada. Palácio das Artes, Belo Horizonte, Brasil.

2003
Lotus Lobo. Casa de Cultura Professor Wilson Chaves, Nova Lima, Brasil.

2001
Circuito Atelier C/Arte. Galeria Escola Guignard, UEMG, Belo Horizonte, Brasil.

1994
Lotus Lobo. Fernando Pedro Escritório de Arte, Belo Horizonte, Brasil.

1979
Lotus Lobo. Galeria Gravura Brasileira, Rio de Janeiro, Brasil.

1970
Lotus Lobo. Galeria Guignard, Belo Horizonte, Brasil.

Collective Exhibitions +
2017
Guignard e Paisagem Mineira: O antes e o depois. Centro Cultural Minas Tênis Clube, Belo Horizonte, Brazil.
SP-Arte — Feira Internacional de Arte de São Paulo. Prédio da Bienal, São Paulo, Brazil.

2016
SP-Arte — Feira Internacional de Arte de São Paulo. Prédio da Bienal, São Paulo, Brazil.

2014
Minas Território da Arte. Palácio das Artes, Belo Horizonte, Brazil.

2012
Gravura em Campo Expandido. Pinacoteca, São Paulo, Brazil.

2009
Entre Salões. Museu de Arte da Pampulha, Belo Horizonte, Brazil.

2007
Anos 70 – Arte como Questão. Instituto Tomie Othake, São Paulo, Brazil.
Neovanguardas. Museu de Arte da Pampulha, Belo Horizonte, Brazil.

2004
Perfil de uma Coleção – Coleção Randolfo Rocha. Centro Cultural Usiminas, Ipatinga, Brazil.

2003
Gravura. Léo Bahia Arte Contemporânea, Belo Horizonte, Brazil.

2001
Do Corpo à Terra: um marco radical na arte brasileira. Itaú Cultural, Belo Horizonte, Brazil.

2000
Investigações, a Gravura Brasileira – Lançamento do livro Gravura. Itaú Cultural, São Paulo, Brazil.
Ars Brasilis. Galeria de Arte do Minas Tênis Clube, Belo Horizonte, Brazil.

1999
Centro Cultural UFMG 10 anos. Centro Cultural UFMG, Belo Horizonte, Brazil.

1997
Formação da Arte Contemporânea em Belo Horizonte 60/70. Museu de Arte da Pampulha, Belo Horizonte, Brazil.
Pensar Gráfico: A Gravura da Linguagem. Paço Imperial, Rio de Janeiro, Brazil.
Um século de história das artes plásticas em Belo Horizonte. Museu de Arte da Pampulha, Belo Horizonte, Brazil.

1995
Imagem Derivada. Palácio das Artes, Belo Horizonte, Brazil.

1994
Identidade Virtual. Secretaria de Turismo e Cultura, Ouro Preto, Brazil.
Os Bracher. Sala Affonso Ávila, Mariana, Brazil.
Bienal Brasil Século XX. São Paulo, Brazil.

1992
Ícones da Utopia. Palácio das Artes, Belo Horizonte, Brazil.

1987
Brazilian Contemporary Prints. Gallery Tate Student Center, University of Geórgia, USA.
Gravuras do Largo do Ó. Embaixada da França, Brasília, Brazil.

1986
Ninth British International Print Biennale. Bradford, England.
Casa de Gravura Largo do Ó e Oficina Guaianases, Dois Núcleos da Litografia Brasileira. Espaço Cultural Cemig, Belo Horizonte, Brazil.
Brazilian Contemporary Prints. Gallery of The Saint John’s College, Santa Fé, USA.
25 Anos da Litografia de Arte em Minas Gerais. Centro Cultural Mascarenhas, Juiz de Fora, Brasil; Palácio das Artes, Belo Horizonte, Brazil.

1984
IV Mostra Panamericana de Gravura. Curitiba, Brazil.
A Gravura Brasileira, Oficina Goeldi. DCE da UFMG, Belo Horizonte, Brazil.

1983
6 Artists from Minas Gerais. Dixon Gallery, London, England.

1982
1° Encontro de Gravadores Nacionais. Penápolis, Brazil.

1981
IV Salão de Artes Plásticas do Conselho Estadual de Cultura de Minas Gerais. Belo Horizonte, Brazil.
5ª Bienal Del Grabado Latino Americano. San Juan de Puerto Rico, Porto Rico.
Destaques Hilton de Gravura. Palácio das Artes, Belo Horizonte; Rio de Janeiro; São Paulo; Curitiba; Florianópolis; Porto Alegre; Brasília; Salvador; Recife, Brazil.

1980
II Bienal Ibero-americana de Arte, Desenho e Gravura. Instituto Cultural Domecq, Mexico.

1979
Lotus Lobo e Antonio Grosso – Projeto Arco-Íris. Funarte, Teatro da Paz, Belém, Brazil.
Litografia Brasileira. Palácio das Artes, Belo Horizonte, Brazil.
II Mostra Anual de Gravura. Curitiba, Brazil.
6° Salão Global de Inverno – Rede Globo. Palácio das Artes, Belo Horizonte, Brazil.
IV Salão Nello Nuno. Palácio das Artes, Belo Horizonte, Brazil.

1978
Gravadores Mineiros. Galeria Homero Massena, Vitória, Brazil.
Grabados Brasileños de Minas Gerais. Salon de Arte CANTV, Caracas, Venezuela.
A Paisagem Mineira. Palácio das Artes, Belo Horizonte, Brazil.
Litografias. Galeria Pró-Música, Juiz de Fora, Brazil.
Um ponto qualquer entre Alfa e Ômega. Palácio das Artes, Belo Horizonte, Brazil.

1976
Arte Agora I. MAM, Rio de Janeiro, Brazil.

1974
Mostra de Gravura Brasileira – XII Bienal de São Paulo. São Paulo, Brazil.

1972
The 8th International Biennial Exhibition of Prints in Tokyo. Tokyo, Japan.
Arte-Brasil - Hoje - 50 anos depois. MAM, Rio de Janeiro, Brazil.

1971
Panorama de Arte Atual – Gravura. MAM, São Paulo, Brazil.

1970
6° Salão de Arte Contemporânea de Campinas. Campinas, São Paulo, Brazil.
Salão Nacional da Aliança Francesa. Reitoria da UFMG, Belo Horizonte, Brazil.
O Processo Evolutivo da Arte em Minas. Palácio das Artes, Belo Horizonte, Brazil.
Semana da Vanguarda Nacional - Exposição Do Corpo a terra. Parque Municipal, Belo Horizonte, Brazil.

1969
X Bienal de São Paulo. São Paulo, Brazil.
Seleção Final - Bienal de Paris. MAM, Rio de Janeiro, Brazil.
1° Salão de Arte Contemporânea de Belo Horizonte. Belo Horizonte, Brazil.

1968
A Gravura Nacional. Museu Nacional, Rio de Janeiro, Brazil.
Três aspectos da Gravura Contemporânea Brasileira. Exposição itinerante pela América do Sul e Central, organizada pelo Itamaraty, Brazil.
Gravura Contemporânea Internacional. Galeria do Encontro, Brasília, Brazil.
Heapping da Avenida Afonso Pena, com Luciano Gusmão e Dilton Araújo. Belo Horizonte, Brazil.

1967
1ª Exposição do Museu da Gravura de Belo Horizonte. Palácio das Artes, Belo Horizonte, Brazil.
XXII Salão de Belas Artes de Belo Horizonte. Belo Horizonte, Brazil.

1966
XXI Salão de Belas Artes de Belo Horizonte. Belo Horizonte, Brazil.

1965
Grupo Oficina. Galeria Grupiara, Belo Horizonte, Brazil.

1962
Gravuras e Desenhos - Grupo Oficina. Galeria ICBEU, Belo Horizonte, Brazil.
Public Collections +
MAP, Belo Horizonte, Brasil.
Museu Mineiro, Belo Horizonte, Brasil.
Coleção UFMG, Belo Horizonte, Brasil.
Fundação Clóvis Salgado, Belo Horizonte, Brasil.
Palácio do Itamaraty, Brasília, Brasil.
Coleção LIGHT, Rio de Janeiro, Brasil.
Museu de Arte de Porto Alegre, Brasil.
Museu de Arte de Curitiba, Brasil.
Museu de Arte de Florianópolis, Brasil.
Museu de Arte de São Paulo, Brasil.
Museu de Arte de Campinas, Brasil.
Museu de Arte de Salvador, Brasil.
Museu de Arte de Recife, Brasil.
Museu de Arte do Rio de Janeiro, Brasil.

Lotus Lobo’s artistic practice is deeply identified with the technical, but also experimental, repertoire of Lithography, also contemplating the rescue and preservation of the language’s memory of engraving in Minas Gerais.

Her research is characterized by the diverse use of supports and procedures extracted from the lithographic process, her technical-expressive capacity, which manifests itself as an important material and conceptual contribution for the sedimentation of the authorial language. Such investigation opens with the appropriation and reframing of industrial lithographic marks, goes through the experimentation of different bases (stone, paper, plastic, acrylic and tinplate), culminating in the intervention and re-reading of the marks (the annotations).

In the course of this vast production, Lotus Lobo constituted an important collection of lithographic stones, zinc matrices and tinplate packaging from Estamparia Juiz de Fora, Minas Gerais, between 1930–1960. On these supports, drawings of old brands of food products are presented: butter, candies, cookies, tobacco and lard. Such collection served, significantly, as an iconographic repertoire in the production of works from different periods of her artistic trajectory. Such experiences, inaugurated in the 1970’s, were seminal in the discursive construction of the artist and still reverberate in her contemporary production.

In her artistic career, her participation at the 10th São Paulo Biennial [1969] deserves to be highlighted, when she receives the Itamaraty Award for exhibiting three objects-engravings manipulable by the public and, also, in the emblematic exhibition “Do Corpo à Terra”, organized by the critic Frederico Morais, which took place at the Belo Horizonte Municipal Park [1970].

 

Artwork

Vista da exposição “Litografia Lotus Lobo”

Galeria de Arte do Centro Cultural Minas Tênis Clube, Belo Horizonte

Vista da exposição “Litografia Lotus Lobo”

Galeria de Arte do Centro Cultural Minas Tênis Clube, Belo Horizonte

Vista da exposição “Litografia Lotus Lobo”

Galeria de Arte do Centro Cultural Minas Tênis Clube, Belo Horizonte

Vista da exposição “Litografia Lotus Lobo”

Galeria de Arte do Centro Cultural Minas Tênis Clube, Belo Horizonte

Vista da exposição “Litografia Lotus Lobo”

Galeria de Arte do Centro Cultural Minas Tênis Clube, Belo Horizonte

Sem Título

Lithographies on paper 56 × 47,5 cm each Lithographic stone 10 × 33 × 40 cm Wooden table 80 × 65 × 55 cm

Vista da exposição “Litografia Lotus Lobo”

Galeria de Arte do Centro Cultural Minas Tênis Clube, Belo Horizonte

Vista da exposição “Litografia Lotus Lobo”

Galeria de Arte do Centro Cultural Minas Tênis Clube, Belo Horizonte

Sem Título

Cardboard paper — lithography on tracing paper and tinplate Estamparia Juiz de Fora (MG)

“da Estamparia Litográfica”

Set of 13 lithographies on cardboard wraps 51 × 73 cm each

Vista da exposição “Litografia Lotus Lobo”

Galeria de Arte do Centro Cultural Minas Tênis Clube, Belo Horizonte

Pilha

Cardboard printed on flexography 100 × 55 × 53 cm

Sem Título

Intervention — decal on pivoting panels

Sem Título

Intervention — decal on pivoting panels

Vista da exposição “Litografia Lotus Lobo”

Galeria de Arte do Centro Cultural Minas Tênis Clube, Belo Horizonte

Vista da exposição “Litografia Lotus Lobo”

Galeria de Arte do Centro Cultural Minas Tênis Clube, Belo Horizonte

Vista da exposição “Litografia Lotus Lobo”

Galeria de Arte do Centro Cultural Minas Tênis Clube, Belo Horizonte

Vista da exposição “Litografia Lotus Lobo”

Galeria de Arte do Centro Cultural Minas Tênis Clube, Belo Horizonte

Vista da exposição “Litografia Lotus Lobo”

Galeria de Arte do Centro Cultural Minas Tênis Clube, Belo Horizonte

Vista da exposição “Litografia Lotus Lobo”

Galeria de Arte do Centro Cultural Minas Tênis Clube, Belo Horizonte

Vista da exposição “Litografia Lotus Lobo”

Galeria de Arte do Centro Cultural Minas Tênis Clube, Belo Horizonte

Vista da exposição “Litografia Lotus Lobo”

Galeria de Arte do Centro Cultural Minas Tênis Clube, Belo Horizonte

Pedras matrizes litográficas

Estamparia Juiz de Fora (MG)

Pedras matrizes litográficas

Estamparia Juiz de Fora (MG)

Sem Título

Zinc matrix Estamparia Juiz de Fora (MG)  

Sem Título

Zinc matrix Estamparia Juiz de Fora (MG) 154 × 134 cm

Vista da exposição “Litografia Lotus Lobo”

Galeria de Arte do Centro Cultural Minas Tênis Clube, Belo Horizonte

Vista da exposição “Litografia Lotus Lobo”

Galeria de Arte do Centro Cultural Minas Tênis Clube, Belo Horizonte

Vista da exposição “Litografia Lotus Lobo”

Galeria de Arte do Centro Cultural Minas Tênis Clube, Belo Horizonte

Sem Título

Lithography on card 72 × 114 cm

Elite

Zinc matrix

Estamparia Juiz de Fora (MG)

37.5 × 27.5 cm

Sem Título

Lithographic stones

Acervo Litográfico Lotus Lobo

Original packing on tinplate EstampariJuiz de Fora (MG) 38 × 50 cm

Sem Título

Original packing on tinplate Estamparia Juiz de Fora (MG) 35.5 × 48.9 cm

Intervenção “Territórios”

1º Salão de Arte Contemporânea de Belo Horizonte Artists: Dilton Araújo, Lotus Lobo  Luciano Gusmão

Intervenção “Territórios”

1º Salão de Arte Contemporânea de Belo Horizonte Artists: Dilton Araújo, Lotus Lobo and Luciano Gusmão

Intervenção “Territórios”

1º Salão de Arte Contemporânea de Belo Horizonte Artists: Dilton Araújo, Lotus Lobo and Luciano Gusmão

Intervenção “Territórios”

1º Salão de Arte Contemporânea de Belo Horizonte Artists: Dilton Araújo, Lotus Lobo and Luciano Gusmão

Intervenção “Territórios”

1º Salão de Arte Contemporânea de Belo Horizonte Artists: Dilton Araújo, Lotus Lobo and Luciano Gusmão

Intervenção “Territórios”

1º Salão de Arte Contemporânea de Belo Horizonte Artists: Dilton Araújo, Lotus Lobo and Luciano Gusmão

Intervenção “Territórios”

1º Salão de Arte Contemporânea de Belo Horizonte Artists: Dilton Araújo, Lotus Lobo and Luciano Gusmão

Intervenção “Territórios”

1º Salão de Arte Contemporânea de Belo Horizonte Artists: Dilton Araújo, Lotus Lobo and Luciano Gusmão

Intervenção “Territórios”

1º Salão de Arte Contemporânea de Belo Horizonte Artists: Dilton Araújo, Lotus Lobo and Luciano Gusmão

Marca

Digital printing on plastic

160 × 210 cm

Maculatura, “da Estamparia Litográfica”

Tinplate 62.5 × 70 cm

Maculatura, “da Estamparia Litográfica”

Tinplate 56 × 70 cm

Maculatura, “da Estamparia Litográfica”

Tinplate 41 × 65 cm

Maculatura, “da Estamparia Litográfica”

Tinplate 46 × 71.5 cm

Maculatura, “da Estamparia Litográfica”

Tinplate 41 × 65 cm

Maculatura, “da Estamparia Litográfica”

Tinplate 41 × 65 cm

Maculatura, “da Estamparia Litográfica”

Tinplate 46 × 71.5 cm

Maculatura, “da Estamparia Litográfica”

Tinplate 41 × 65 cm

Maculatura, “da Estamparia Litográfica”

Tinplate 53.5 × 74 cm