Gerty Saruê
Superfície Exhibitions +
2020
Engrenagem Máquina, Corpo Ar
Individual Exhibitions +

2017
Gerty Saruê. Galeria Marcelo Guarnieri, São Paulo, Brasil.

2015
Imagens de Imagens (2015 : São Paulo, SP). Biblioteca Mário de Andrade (BMA), São Paulo, Brasil.

2007
Transições. Centro Cultural São Paulo, São Paulo, Brasil.

1999
Projeções 2 — Arte e Palavra. Livraria Vozes, São Paulo, Brasil.

1996
Projeções – Desenhos. AS Studio, São Paulo, Brasil

1995
Programa de Exposições – Xerox e Desenhos. Centro Cultural São Paulo, São Paulo, Brasil

1993
Retrospectiva. Espaço Eugéne Villien, São Paulo, Brasil.

1984
Burocráticas. Centro Cultural São Paulo, São Paulo, Brasil

1975
Serigrafia. Gabinete de Artes Gráficas, São Paulo, Brasil

1970
Desenhos. Picolla Galeria, Rio de Janeiro, Brasil
Desenhos. Galeria Mayline – Hotel Nacional, Brasília, Brasil

1964
Desenhos. Galeria Convívio, São Paulo, Brasil.

Collective Exhibitions +
2022
Obscura Luz. Galeria Luisa Strina, São Paulo, Brazil.

2016
Atlas Abstrato: um olhar sobre a Coleção de Arte da Cidade de São Paulo. Centro Cultural São Paulo (CCSP), São Paulo, Brazil.

2014
Contínuo. Galeria Marcelo Guarnieri, Ribeirão Preto, Brazil.

2011
748.600. Santander Cultural, Recife, Brazil.

2009
Mestres da Gravura. Matrizes e Gravuras da Biblioteca José e Guita Mindlin. São Paulo, Brazil.

2007
Recortar e Colar | Ctrl_C Ctrl_V. SESC Pompéia, São Paulo, Brazil.

2006
A Cidade para a Cidade. Galeria Olido, São Paulo, Brazil.

2005
60 pós - 60. Centro Cultural São Paulo (CCSP), São Paulo, Brazil.

2004
Gabinete de Papel. Centro Cultural São Paulo (CCSP), São Paulo, Brazil.

1999
Os Colecionadores - Guita e José Mindlin: matrizes e gravuras. Galeria de Arte do Sesi, São Paulo, Brazil.

1997
Monumento a Ramos de Azevedo: do concurso ao exílio. Pinacoteca do Estado de São Paulo, São Paulo, Brazil.
Brazil: The Thinling Photograph. Rochester Institute of Technology, Rochester, United States.

1996
Ex Libris/Home Page. Paço das Artes, São Paulo, Brazil.
4º Studio Unesp Sesc Senai de Tecnologias de Imagens. SESC Pompéia, São Paulo, Brazil.
Bandeiras. Galeria de Arte do Sesi, São Paulo, Brazil.
Mulheres Artistas no Acervo do MAC. Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo (MAC/USP), São Paulo, Brazil.

1995
Programa Anual de Exposições de Artes Plásticas. Centro Cultural São Paulo (CCSP), São Paulo, Brazil.
Projeto Babel. SESC Pompéia, São Paulo, Brasil.

1994
Cidade Imaginada-Imagined City. Fundação Athos Bulcão (Brasília, DF), Brasília, Brazil.
Bandeiras: 60 artistas homenageiam os 60 anos da USP. Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo (MAC/USP), São Paulo, Brazil.

1993
Sergio Sister e Gerty Saruê: desenhos. Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo (MAC/USP), São Paulo, Brazil.
4ª Bienal Nacional de Santos. Centro Cultural Patrícia Galvão, Santos, Brazil.
Encontros e Tendências. Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo (MAC USP), São Paulo, Brazil.

1992
Mulheres Artistas. Pinacoteca do Estado de São Paulo, São Paulo, Brazil.

1988
1ª Mostra Internacional de Poesia Visual de São Paulo. Centro Cultural São Paulo (CCSP), São Paulo, Brazil.

1986
Bienal Latinamericana de Artes Gráficas. Buenos Aires, Argentina.

1985
Tendências do Livro de Artista no Brasil - Arte Brasileira Atual: 1985. Galeria de Arte UFF, Niterói, Brazil.
6º Salão de Artes Plásticas da Noroeste. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Penápolis (Fafipe), Penálopolis, Brazil.
Tendências do Livro de Artista no Brasil - Arte Brasileira Atual: 1985. Centro Cultural São Paulo (CCSP), São Paulo, Brazil.
Projeto Babel, SESC Pompeia, São Paulo, Brazil.

1984
6ª Mostra da Gravura Cidade de Curitiba. Museu da Gravura Cidade de Curitiba, Curitiba, Brazil.
Arte Xerox Brasil. Pinacoteca do Estado de São Paulo, São Paulo, Brazil.

1983
Xerografia: amostragem brasileira. Galeria Campus, Ribeirão Preto, Brazil.

1982
Brazilian Art Festival. Barbican Center, London, England.
Bienal de San Juan/ Grabado Latinoamericano. Porto Rico
Microfichas, Microarte. Museu da Imagem e do Som (MIS), São Paulo, Brazil.

1981
Bienal Americana de Artes Gráficas. Museu de Arte Moderna de La Tertulia, Cáli, Colômbia.

1980
Xerografias. Museu de Arte de Joinville, Joinville, Brazil.
12º Panorama de Arte Atual Brasileira. Museu de Arte Moderna de São Paulo (MAM/SP), São Paulo, Brazil.

1978
9º Panorama de Arte Atual Brasileira. Museu de Arte Moderna de São Paulo (MAM/SP), São Paulo, Brazil.
10º Arte e Pensamento Ecológico. São Paulo, Brazil.

1975
Antonio Lizarraga e Gerty Saruê. Gabinete de Artes Gráficas, São Paulo, Brazil.
7º Panorama de Arte Atual Brasileira. Museu de Arte Moderna de São Paulo (MAM/SP), São Paulo, Brazil.

1973
12ª Bienal Internacional de São Paulo. Fundação Bienal de São Paulo, São Paulo, Brazil.

1972
Mostra de Arte Sesquicentenário da Independência e Brasil Plástica - 72. Fundação Bienal de São Paulo, São Paulo, Brazil.
5º Salão de Arte Contemporânea de Santo André. Paço Municipal, Santo André, Brazil.
3º Salão Nacional de Arte Contemporânea de Belo Horizonte. Museu de Arte da Pampulha (MAP), Belo Horizonte, Brazil.

1971
7º Salão de Arte Contemporânea de Campinas. campinas, Brazil.
11ª Bienal Internacional de São Paulo. Fundação Bienal de São Paulo, São Paulo, Brazil.
Pré-Bienal de São Paulo. Fundação Bienal de São Paulo, São Paulo, Brazil.

1969
Exposição da Galeria Alberto Bonfiglioli. Galeria Alberto Bonfiglioli, São Paulo, Brazil.
10ª Bienal Internacional de São Paulo. Fundação Bienal de São Paulo, São Paulo, Brazil.

1968
9ª Bienal Internacional de São Paulo. Fundação Bienal de São Paulo, São Paulo, Brazil.

1965
8ª Bienal Internacional de São Paulo. Fundação Bienal de São Paulo, São Paulo, Brazil.
14º Salão Paulista de Arte Moderna. Galeria Prestes Maia, São Paulo, Brazil.
Public Collections +
Museu de Arte Moderna do São Paulo (MAM/SP), São Paulo, Brasil

Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo (MAC USP), São Paulo, Brasil

Museu de Arte Contemporânea de Skopje, Skopje, Macedônia do Norte

Pinacoteca do Estado de São Paulo, São Paulo, Brasil



Born in Vienna in 1930, Gerty Saruê fled the Nazi regime at the age of nine, going to live in Bolivia. In 1954, she moved to São Paulo with her children and husband, rediscovering the big city she had left when she was little. Gerty follows the metropolis’ unbridled growth as an eyewitness passionate about the machines of the world: gears that make the body breathe. The urban context, mass culture and industrial society will play a fundamental role in his artistic work since the beginning.

Although her production began only on Brazilian soil, she already showed an interest in the visual arts in Bolivia where she lacked opportunities to study the subject. In Brazil, Gerty took short-term courses in aesthetics and art history with Anatol Rosenfeld, and will also study painting with Yolanda Mohalyi and Henrique Boese. In 1964 held her first exhibition wheres he presented gouaches at Galeria Convívio, in São Paulo. In addition to the practice of drawing, she began to research and develop assemblages and monotypes.

Gerty would participated in salons and biennials, such as the IX Bienal de São Paulo, in 1967, and the following one, in 1969. The 1970s marked the consolidation of her career, with one of her exhibitions having a presentation text written by Mario Schenberg. In addition, she started numerous partnerships with the artist Antonio Lizárraga, while he was responsible for graphic projects for important books, Gerty illustrated them. One of them was Panaroma from Finnegans Wake, by Augusto and Haroldo de Campos. Regarding Gerty’s work, Haroldo had written: “It is not about illustrations, but a real attempt at intersemiotic translation.”Her partnership with Lizárraga took place once again in 1973, with the making of Metrópole, exhibited at the XII Bienal de São Paulo. Two years later, Gerty Saruê participated for the first time in  Panorama da Arte Atual Brasileira, at MAM São Paulo, presenting an installation.

Until the end of the 1990s, Gerty’s production was frequently based on the use of analog photography, electrostatic copies, offset printing, blueprints and plotting. In the following decade, the artist began to work more intensively with computer and electronic information processing. Her work can be traced through a historiographical line of the means of image reproduction: graphic thinking in articulation with technical reproducibility and the concomitant progress of industrial activity.

Artwork

Gerty Saruê at the 12th São Paulo Biennial, 1973

Within the emerging group of artists from São Paulo-Megalópolis, Gerty occupies a prominent position, for her ability to feel universal problems of our days and for her language disconnected from regional restrictions. Using a combination of print and design, she has managed to find a silently dramatic expression of the tremendous spiritual tension characteristic of today’s world. Its mechanical shapes and typography letters become effective symbols of anguish and search.

Fragment of the text written by Mário Schenberg on the occasion of the exhibition Gerty Saruê, at Piccola Galleria, 1970

Metrópole

1973
Installation made of concrete tiles for the 12th São Paulo Biennial 

Metrópole

1973
Installation made of concrete tiles for the 12th São Paulo Biennial 

Metrópole

1973
Installation made of concrete tiles for the 12th São Paulo Biennial 

Metrópole

1973
Installation made of concrete tiles for the 12th São Paulo Biennial 

Devaneio na colina

1964
Gouache on paper
25 × 35 cm

Sem título

1964
Gouache on paper
375 × 50 cm

Sem título

1968
Gouache on paper
40.5 × 475 cm

Pintuta-Montagem I

1967
Wood and steel
36.5 × 535 × 6  cm

Exhibitions:
9th São Paulo Biennial, 1967

Pintura-Montagem III

1967
Wood and steel
58.5 × 585 × 6 cm

Exhibitions:
9th São Paulo Biennial, 1967

Pintura-Montagem V

1967
Wood and steel
55 × 74 × 6  cm

Exhibitions:
9th São Paulo Biennial, 1967

Sem título

1967
Wood and steel
33 × 815 cm

 

Ímã

1968
Monotype and
typographic ink on paper
72 × 50.5 cm

Sem título

1969
Monotype and
typographicink on paper
23 × 19 cm

Sem título

1969
Monotype and
typographic ink on paper
33.5 × 485 cm

Tchecov

1969
Monotype and
typographic ink on paper50 × 70 cm

Sem título

1969
Monotype and
typographic ink on paper
Polyptych of 6
29 × 23 cm each

Estruturas I

1969
Monotype and
typographic ink on paperPolyptych of 6
23 × 29 cm each

Estruturas III

1969
Monotype and
typographic ink on paper
Polyptych of 5
88 ×105 cm

Monotipia II

1969
Monotype and
typographic ink on paper
31 × 22 cm

Monotipia III

1969
Monotype and
typographic ink on paper
305 × 23 cm

Sem título

1984
Collage, letraset and ink
on graph paper
30 × 43 cm

Sem título

1984
Electrostatic copy
29.5 × 425 cm

Sem título

1984
Electrostatic copy
29.5 × 425 cm

Monotipia

1970
Monotype andtypographic ink on paper
45 × 32 cm

Monotipia I

1970
Monotype and
typographic ink on paper21 × 29 cm

Monotipia II

1970
Monotype and
typographic ink on paper
Diptyque, 29 × 21 cm

Monotipia V

1970
Monotype and
typographic ink on paper21 × 29 cm

Monotipia VII

1970
Monotype and
typographic ink on paper21 × 29 cm

Usina

1970
Monotype and
typographic ink on paper31,5 × 41,5 cm

Laboratório

1970
Ink on paper31,5 × 44 cm

Sub-Laboratório

1970
Offset print32 × 45 cm

Sem título

Graphic essay the book ‘Panorama do Finnegans Wake’ (1971) by Augusto and Haroldo de Campos, published by Perspectiva

Sem título

Graphic essay the book ‘Panorama do Finnegans Wake’ (1971) by Augusto and Haroldo de Campos, published by Perspectiva

Metrópole

1973
Installation made of concrete tiles for the 12th São Paulo Biennial 

Metrópole

1973
Installation made of concrete tiles for the 12th São Paulo Biennial 

Abecedário

1973
Ink on
34 × 117 cm

Estruturas

1975
Serigraphy on paper57 × 75 cm

Torre

1975
Serigraphy on paper86 × 60 cm

Diagonais

1976
Serigraphy on paper50 × 70 cm

Sem título

1977
Serigraphy on paper50 × 70 cm

Vigas

1977
Serigraphy on paper
50 × 70 cm

Guinchos

1980
Serigraphy on paper
50 × 70 cm

Cubatão

1982
Serigraphy on paper70 × 50 cm

Sem título

1992
Oil stick on paper
56 × 56 cm

Grafismos

1982
Metal engraving on paper22 × 30 cm

Microfichas, sinais, quadrado

1982
Electrostatic copy
31.5 × 21.5 cm

Microfichas, sinais

1982
Electrostatic copy
31.5 × 21.5 cm

Sem título

from the series Burocráticas, 1984
Letraset, ink and
collage on paper
29 × 21 cm

Sem título

from the series Burocráticas, 1984
Letraset, ink and
collage on paper
29 × 21 cm

Sem título

from the series Burocráticas, 1984
Letraset, ink and
collage on paper
29 × 21 cm

Sem título

from the series Burocráticas, 1984
Acrylic on wood200 × 146 cm

Buraco Negro

1992
Oil stick on paper
70 × 1o cm

Sem título

1992Oil stick on paper
50 × 7o cm

Sem título

1992
Oil stick on paper
56 × 76 cm

Sem título

1992
Oil stick on paper
70 × 100 cm

Sem título

Graphic essay from 1993 for the booklet ‘Bere’shith — A cena da origem’ (2000) by Haroldo de Campos, published by Perspectiva

View of the exhibition ‘Projeções 2— Arte e Palavra’ in 1996, at Livraria Vozes in São Paulo.

Sem título

1996Rubber and wire sculpture
Variable dimensions

Sem título

 1996
Rubber and wire sculpture
Variable dimensions

Sem título

1996
Rubber and wire sculpture
Variable dimensions

Sem título

 1996
Rubber and wire sculpture
Variable dimensions

Sem título

2000
Serigraphy
71 × 86, 5 cm

Sem título

2000
Serigraphy
100 × 70 cm

Nebulosa

2000
Digital printing
90 × 77 cm

Sem título

2000
Digital printing63 × 110 cm

Sem título

2000
Oil stick on paper70 × 100 cm

Bolas originais

2000Oil stick on paper
23 × 30 cm

Quadrados

2000
Oil stick on paper30 × 42 cm

Bolas triplas

2000
Oil stick on paper24 × 32 cm

Coluna branca

2002
Oil stick on paper
24 × 32 cm

Coluna preta

2000
Oil stick on paper24 × 32 cm

Sem título

2000
Oil stick on paper23 × 31 cm

Garras

2000
Oil stick on paper24 × 32 cm

Carreta

2000
Oil stick on paper20 × 42 cm