Celeida Tostes
Superfície Exhibitions +
2020
Ventre da Terra
Individual Exhibitions +

2003
Arte do Fogo, do Sal e da Paixão. Centro Cultural Banco do Brasil (CCBBRJ), Rio de Janeiro, Brasil.

2002
Fertilidade. Espaço Antonio Bernardo, Rio de Janeiro, Brasil.

1994
Individual de Celeida Tostes. Paço Imperial, Rio de Janeiro, Brasil.

1988
Panorama da Arte Tridimensional Brasileira. Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro (MAM/RJ), Rio de Janeiro, Brasil.

1987
Oficina de Artes de Fogo. Galeria Cesar Aché, Rio de Janeiro, Brasil.

1959
Individual de Celeida Tostes. University of Southern California, Los Angeles, Estados Unidades.

Collective Exhibitions +
2022
37º Panorama de Arte Atual Brasileira — Sob as cinzas, brasa. Museu de Arte Moderna de São Paulo (MAM/SP), São Paulo, Brazil.

2021
Composições para tempos insurgentes. Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro (MAM/RJ), Rio de Janeiro, Brazil.
Estado Bruto. Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro (MAM/RJ), Rio de Janeiro, Brazil.
Constelação Clarisse. Instituto Moreira Salles (IMS), São Paulo, Brazil.

2018
Mulheres Radicais: arte latino-americana, 1960-1985. Pinacoteca do Estado de São Paulo, São Paulo, Brazil.

2017
Coleção MAC Niterói: arte contemporânea no Brasil. Museu de Arte Contemporânea de Niterói (MAC Niterói), Rio de Janeiro, Brazil.

2005
Homo Ludens: do faz-de-conta à vertigem. Itaú Cultura, São Paulo, Brazil.

2002
A Recente Coleção do MAC. Museu de Arte Contemporânea de Niterói (MAC Niterói), Rio de Janeiro, Brazil.
Caminhos do Contemporâneo: 1952/2002. Paço Imperial, Rio de Janeiro, Brazil.

2000
O Século das Mulheres: algumas artistas. Casa de Petrópolis, Instituto de Cultura, Rio de Janeiro, Brazil.
Brasilidades. Centro Cultural Light, Rio de Janeiro, Brazil.

1998
Tridimensionalidade na Arte Brasileira do Século XX. Itaú Galeria, Distrito Federal, Brasília, Brazil.

1997
Tridimensionalidade na Arte Brasileira do Século XX. Itaú Galeria, Distrito Federal, Brasília, Brazil.

1996
Impressões Itinerantes. Fundação Clóvis Salgado. Palácio das Artes, Belo Horizonte, Brazil.

1995
2ª Bienal Barro de América. Centro de Arte de Maracaibo Lia Bermúdez, Maracaibo, Venezuela.
Rio: mistérios e fronteiras. Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro (MAM/RJ), Rio de Janeiro, Brazil.
A Infância Perversa: fábulas sobre a memória e o tempo. Museu de Arte Moderna da Bahia, Salvador, Brazil.

1994
Sob o Signo de Gêmeos, Galeria Saramenha, Rio de Janeiro, Brazil.
3ª Rio Mostra. Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro (MAM/RJ), Rio de Janeiro, Brazil.

1992
1ª Bienal Barro de América. Museo de Arte Contemporáneo de Caracas Sofía Imber, Caracas, Venezuela.
Eco-Arte-92 : Expressão Brasil. Espaço Petrobras, Rio de Janeiro, Brazil.

1991
21ª Bienal Internacional de São Paulo. Fundação Bienal de São Paulo, São Paulo, Brazil.
22º Panorama de Arte Atual Brasileira. Museu de Arte Moderna de São Paulo (MAM/SP), São Paulo, Brazil.
Processo nº 738.765-2. Escola de Artes Visuais do Parque Lage (EAV Parque Lage), Rio de Janeiro, Brazil.

1990
Mostra de Aquisições. Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro (MAM/RJ), Rio de Janeiro, Brazil.
Projetos Arqueos. Fundição Progresso, Rio de Janeiro, Brazil.
Armadilhas Indígenas. Complexo Cultural Funarte, São Paulo, Brazil.

1989
O Mestre à Mostra. Escola de Artes Visuais do Parque Lage (EAV Parque Lage), Rio de Janeiro, Brazil.

1988
19º Panorama de Arte Atual Brasileira. Museu de Arte Moderna de São Paulo (MAM/SP), São Paulo, Brazil.

1987
Pela Própria Natureza. Galeria de Arte UFF, Rio de Janeiro, Brazil.
Território Ocupado. Escola de Artes Visuais do Parque Lage (EAV Parque Lage), Rio de Janeiro, Brazil.

1986
16º Panorama de Arte Atual Brasileira. Museu de Arte Moderna de São Paulo (MAM/SP), São Paulo, Brazil.

1984
Arquitetura da Terra ou o Futuro de uma Tradição Milenar. Organizada pelo Centro Georges Pompidou, no Musée d'Art Moderne de Paris, Paris, France.
Cerâmicas. Galeria de Arte UFF, Rio de Janeiro, Brazil.

1983
17ª Bienal Internacional de São Paulo. Fundação Bienal de São Paulo, São Paulo, Brazil.
Uma Rosa É uma Rosa É uma Rosa. Galeria de Arte UFF, Rio de Janeiro, Brazil.
5º Salão Nacional de Artes Plásticas. Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro (MAM/RJ), Rio de Janeiro, Brazil.


1982
3º Salão Paranaense de Cerâmica. Museu Alfredo Andersen, Curitiba, Brazil.
1º Salão Paulista de Arte Contemporânea. Fundação Bienal de São Paulo, São Paulo, Brazil.
Arquitetura da Terra. Solar Grandjean de Montigny, Rio de Janeiro, Brazil.

1981
HMST: 4 instalações e 4 artistas. Paço das Artes, São Paulo, Brazil.
4º Salão Nacional de Artes Plásticas. Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro (MAM/RJ), Rio de Janeiro, Brazil.

1980
1º Salão Paranaense de Cerâmica. Museu Alfredo Andersen, Curitiba, Brazil.
37º Salão Paranaense. Teatro Guaíra, Curitiba, Brazil.
1º Salão Paulista de Artes Plásticas e Visuais. Fundação Bienal de São Paulo, São Paulo, Brazil.

1979
Escultores Brasileiros. Galeria Aktuell, Rio de Janeiro, Brazil.

1960
9º Salão Nacional de Arte Moderna. Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro (MAM/RJ), Rio de Janeiro, Brazil.

1959
8º Salão Nacional de Arte Moderna. Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro (MAM/RJ), Rio de Janeiro, Brazil.

1953
Exposição Anual da Enba. Enba, Rio de Janeiro, Brazil.

Public Collections +
Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro (MAM/RJ), Rio de Janeiro, Brasil.

Museu de Arte Contemporânea de Niterói (MAC Niterói), Rio de Janeiro, Brasil.

Born in Rio de Janeiro in 1929, Celeida Tostes graduated from the Escola Nacional de Belas Artes in 1955. A few years later, she was awarded a scholarship from the US government to study at the University of Southern California, where she could deepen and expand her knowledge on industrial ceramic techniques. Still on America, Celeida was assisted the artist Maria Martinez, a fundamental opportunity to definitely bring her closer to working with clay. In parallel with her artistic work, she acted throughout her life as a teacher in academic activities. In 1975, she began teaching at the School of Visual Arts at Parque Lage, where she taught for over 20 years. At the beginning of the 1980s, the artist started working with the community of Morro do Chapéu Mangueira, coordinating the project Formation of Utilitarian Ceramics Centers in the Communities of the Urban Periphery of Rio de Janeiro, instructing groups of residents from the community on how to work with and create using local clay. A few years later, she taught at the School of Fine Arts at the Federal University of Rio de Janeiro, from 1989 to 1992. In 1996, shortly after her death, Celeida Tostes was honored at the II Barro de América Biennial, in Caracas, Venezuela. .

Femininity — as well as the themes related to it: fertility, sexuality, motherhood, fragility, resistance, birth, death and the body — is a guiding thread in the artist’s work, who chose clay as the fundamental raw material of her work. In experimenting with the material, the artist extrapolates the notion of use and functionality: with gestures marked by repetition and insistence, Celeida transforms clay into a ceramic body. Theme and raw material complement each other, the relationship with the earth, with the organic, the inorganic, the animal, the vegetable, the bodies. In Passagem (1979), for example, she records a rite in which she is wrapped in a clay amphora with the help of two assistants. Completely covered by clay, the artist then escapes, breaking the structure and slipping out of this symbolic womb: being reborn.

Artwork

Celeida Tostes at the Oficina de Artes do Fogo e Transformação de Materiais, Parque Lage, Rio de Janeiro

Photo: Celso Guimarães

Guardião

Dc. 1980
Soil-cement150 × 60 × 40 cm

Celeida Tostes Parque Lage, Rio de Janeiro

Photo: Celso Guimarães

Guardião

Dec. 1980
Soil-cement
150 × 60 × 40 cm
Photo: Vicente de Mello

Guardião

Dec. 1980
Soil-cement
290 × 70 × 115 cm

Photo: João Bosco

Guardião

Dec. 1980
Soil-cement
290 × 70 × 11 cm
Photo: João Bosco

Gesto Arcaico

Installation for the 21st São Paulo Biennale, 1991

Gesto Arcaico (Archaic Gesture), a name I found for the reflex action of a hand when a clump of soft clay is places on the palm, is the work I present in São Paulo’s 21t International Biennale. This piece was made through collective collaborative effort. With no class reference, hundreds of hands identified themselves in the gesture. A squeeze, a touch, a smash. there is no intended shape, but each eye, with its own history, will build an object, a reference. The work was performed in Rio de Janeiro’s Frei Caneca penitentiary, in the Chapéu Mangueira favela community, in the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ), in the Parque Lage, in Rio de Janeiro’s Museum of Modern Art, with passersby, professors at from the UFRJ graduate department, domestic workers, and homeless children.

Text by Celeida Tostes.
Photo: Ariovaldo Santos |
CPDoc JB

Roda on the cover of Módulo Magazine, 93rd edition, 1987

Arte Cerâmica Magazine regarding the 30th Brazilian Clay Congress. On the cover: clay oven at the Galpão de Arte, Chapéu Mangueira.

Passagem

1979
Impressão sobre
papel fotográfico
Conjunto de 23 imagens + poema
23,5 x 35 cm [horizontais]
35 x 23, 5 [verticais]

©Henri Stahl
©Celeida Tostes

Passagem

1979/2021
Printing
on photographic paper

Passagem

1979/2021
Printing
on photographic paper

Passagem

1979/2021
Printing
on photographic paper

View of the exhibition Ventre da Terra, at Galeria Superfície in São Paulo, 2020.

In Passagem (1979), with the help of two assistants, the artist covered her body with liquid clay and submerged it in a large clay vase built in her apartment in Botafogo, Rio de Janeiro. The assistants covered the vase with more clay until it was sealed of, keeping Celeida sealed in, as if inside an egg. After some time, the artist broke the structure with force and projected her body out, which resulted in a work between sculpture, performance and photography.

Text written by Pollyana Quintella on the occasion of the exhibition

Sem Título

from the series Nests, N/D
Ceramics and dry grass
[nest: 10 × 15 ø cm | o: 5,5 × 4,4 ø cm, 3,5 × 3 ø cm, 3,1 × 2,8 ø cm

Photo: Leonardo Ramadinha

Sem título

from the series Nests, N/D
Ceramics, straw and cardboard
8,3 × 18,3 cm

Photo: Leonardo Ramadinha

Sem Título

Da série Ovos, S/D
Cerâmica
30 x 30 x 8 cm

Crédito fotográfico: Vicente de Mello

Sem Título

Da série Fendas, Déc. 1970
Cerâmica
22 x 22 cm

Vênus

Déc. 1980
Cerâmica
25 x 11 x 7 cm

João de Barro

S/D
Cerâmica
20 x 23 x 17 cm

João de Barro

S/D
Cerâmica
19 x 19 x 19 cm

João de Barro

S/D
Cerâmica
20 x 20 x 20 cm

Vênus Ancestral

Da série Ferramentas, 1979
Argila
47 x 32 x 9 cm

Sem Título

Déc. 1970
Cerâmica e ferro
25 x 28 x 28 cm

Sem Título

Déc. 1970
Cerâmica e ferro
12 peças medindo
entre Ø 19 e Ø 31 cm [cada]

Crédito fotográfico: Henri Stahl

Vênus

Déc. 1980
Cerâmica
46,6 x 15,5 x 11 cm

Sem Título

Da série Rodas, 1983
Solo-cimento
50 discos
Ø 5 cm [cada]

 

Guardião

Déc. 1980
Cerâmica
36 x 15 x 9,5 cm

Déc. 1980
Argila
Ø 90 cm

Déc. 1980
Argila
Ø 90 cm

Amassadinhos

1991
Clay
Approximately 142 pieces, measuring between 5 and 15 ø cm each

Detail of the Amassadinhos,  on the exhibition Ventre da Terra, at Superfície, 2020.

Celeida’s relationship with clay is close and is reflected above all in continuous and insistent gestures. Repeat, repeat, repeat, until the doing overcomes the individual, as in a mantra. Amassadinhos (1991) can also be read as a gesture practiced to exhaustion. What the artist pursues is archaic, original work.

Text written by Pollyana Quintella on the occasion of the exhibition

Vênus

Déc. 1970
Cerâmica
12 x 6 x 5 cm

Sem Título

Da série Vênus, Déc. 1970
Cerâmica
7 peças medindo
entre 3 e 14 cm [cada]

Sem Título

Das série Bastões, Rodas
e Ferramentas, Déc. 1970
Cerâmica
18 peças medindo
entre 3 e 14 cm [cada]

Vênus

Déc. 1980
Cerâmica
42,3 x 16,2 x 11 cm

Vênus

Déc. 1980
Cerâmica
57 x 17 x 11 cm

Guardião

Déc. 1980
Cerâmica
37 x 16 x 12 cm

Sem Título

Da série Selos, 1982
Cerâmica
Aprox. 5 cm [cada]

Crédito fotográfico: Vicente de Mello

Sem Título

Da série Rodas, 1983
Cerâmica e ferro
Conjunto de 20 peças
Aprox. Ø 50 cm [cada]

Crédito fotográfico: Marcia Foletto

Guardião

Déc. 1980
Solo-cimento
150 x 60 x  40 cm

Beijinho

Déc. 1970
Cerâmica
83 x 26 x 25 cm

Crédito fotográfico: Edouard Fraipont (Cortesia Gomide&Co)

Vênus e Guardião

Déc. 1970
Cerâmica
40 x 20 x 20 cm [cada]

Guardião

S/D
Cerâmica
36 x 16 x 16 cm

Crédito fotográfico: Vicente de Mello

 

 

Sem Título

Da série Urnas, Déc. 1980
Cerâmica
26 x 26 x 26 cm

Sem Título

Da série Urnas, Déc. 1980
Cerâmica
34 x 22 x 22 cm