Celeida Tostes
Superfície Exhibitions +
2020
Ventre da Terra
Individual Exhibitions +

2003
Arte do Fogo, do Sal e da Paixão. Centro Cultural Banco do Brasil (CCBBRJ), Rio de Janeiro, Brasil.

2002
Fertilidade. Espaço Antonio Bernardo, Rio de Janeiro, Brasil.

1994
Individual de Celeida Tostes. Paço Imperial, Rio de Janeiro, Brasil.

1990
Armadilhas Indígenas. Complexo Cultural Funarte, São Paulo, Brasil.

1988
Panorama da Arte Tridimensional Brasileira. Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro (MAM/RJ), Rio de Janeiro, Brasil.

1987
Oficina de Artes de Fogo. Galeria Cesar Aché, Rio de Janeiro, Brasil.

1959
Individual de Celeida Tostes. University of Southern California, Los Angeles, Estados Unidades.

Collective Exhibitions +
2021
Composições para tempos insurgentes. Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro (MAM/RJ), Rio de Janeiro, Brazil.
Estado Bruto. Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro (MAM/RJ), Rio de Janeiro, Brazil.
Constelação Clarisse. Instituto Moreira Salles (IMS), São Paulo, Brazil.

2018
Mulheres Radicais: arte latino-americana, 1960-1985. Pinacoteca do Estado de São Paulo, São Paulo, Brazil.

2017
Coleção MAC Niterói: arte contemporânea no Brasil. Museu de Arte Contemporânea de Niterói (MAC Niterói), Rio de Janeiro, Brazil.

2005
Homo Ludens: do faz-de-conta à vertigem. Itaú Cultura, São Paulo, Brazil.

2002
A Recente Coleção do MAC. Museu de Arte Contemporânea de Niterói (MAC Niterói), Rio de Janeiro, Brazil.
Caminhos do Contemporâneo: 1952/2002. Paço Imperial, Rio de Janeiro, Brazil.

2000
O Século das Mulheres: algumas artistas. Casa de Petrópolis, Instituto de Cultura, Rio de Janeiro, Brazil.
Brasilidades. Centro Cultural Light, Rio de Janeiro, Brazil.

1998
Tridimensionalidade na Arte Brasileira do Século XX. Itaú Galeria, Distrito Federal, Brasília, Brazil.

1997
Tridimensionalidade na Arte Brasileira do Século XX. Itaú Galeria, Distrito Federal, Brasília, Brazil.

1996
Impressões Itinerantes. Fundação Clóvis Salgado. Palácio das Artes, Belo Horizonte, Brazil.

1995
2ª Bienal Barro de América. Centro de Arte de Maracaibo Lia Bermúdez, Maracaibo, Venezuela.
Rio: mistérios e fronteiras. Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro (MAM/RJ), Rio de Janeiro, Brazil.
A Infância Perversa: fábulas sobre a memória e o tempo. Museu de Arte Moderna da Bahia, Salvador, Brazil.

1994
Sob o Signo de Gêmeos, Galeria Saramenha, Rio de Janeiro, Brazil.
3ª Rio Mostra. Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro (MAM/RJ), Rio de Janeiro, Brazil.

1992
1ª Bienal Barro de América. Museo de Arte Contemporáneo de Caracas Sofía Imber, Caracas, Venezuela.
Eco-Arte-92 : Expressão Brasil. Espaço Petrobras, Rio de Janeiro, Brazil.

1991
21ª Bienal Internacional de São Paulo. Fundação Bienal de São Paulo, São Paulo, Brazil.
22º Panorama de Arte Atual Brasileira. Museu de Arte Moderna de São Paulo (MAM/SP), São Paulo, Brazil.
Processo nº 738.765-2. Escola de Artes Visuais do Parque Lage (EAV Parque Lage), Rio de Janeiro, Brazil.

1990
Mostra de Aquisições. Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro (MAM/RJ), Rio de Janeiro, Brazil.
Projetos Arqueos. Fundição Progresso, Rio de Janeiro, Brazil.

1989
O Mestre à Mostra. Escola de Artes Visuais do Parque Lage (EAV Parque Lage), Rio de Janeiro, Brazil.

1988
19º Panorama de Arte Atual Brasileira. Museu de Arte Moderna de São Paulo (MAM/SP), São Paulo, Brazil.

1987
Pela Própria Natureza. Galeria de Arte UFF, Rio de Janeiro, Brazil.
Território Ocupado. Escola de Artes Visuais do Parque Lage (EAV Parque Lage), Rio de Janeiro, Brazil.

1986
16º Panorama de Arte Atual Brasileira. Museu de Arte Moderna de São Paulo (MAM/SP), São Paulo, Brazil.

1984
Arquitetura da Terra ou o Futuro de uma Tradição Milenar. Organizada pelo Centro Georges Pompidou, no Musée d'Art Moderne de Paris, Paris, France.
Cerâmicas. Galeria de Arte UFF, Rio de Janeiro, Brazil.

1983
17ª Bienal Internacional de São Paulo. Fundação Bienal de São Paulo, São Paulo, Brazil.
Uma Rosa É uma Rosa É uma Rosa. Galeria de Arte UFF, Rio de Janeiro, Brazil.
5º Salão Nacional de Artes Plásticas. Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro (MAM/RJ), Rio de Janeiro, Brazil.


1982
3º Salão Paranaense de Cerâmica. Museu Alfredo Andersen, Curitiba, Brazil.
1º Salão Paulista de Arte Contemporânea. Fundação Bienal de São Paulo, São Paulo, Brazil.
Arquitetura da Terra. Solar Grandjean de Montigny, Rio de Janeiro, Brazil.

1981
HMST: 4 instalações e 4 artistas. Paço das Artes, São Paulo, Brazil.
4º Salão Nacional de Artes Plásticas. Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro (MAM/RJ), Rio de Janeiro, Brazil.

1980
1º Salão Paranaense de Cerâmica. Museu Alfredo Andersen, Curitiba, Brazil.
37º Salão Paranaense. Teatro Guaíra, Curitiba, Brazil.
1º Salão Paulista de Artes Plásticas e Visuais. Fundação Bienal de São Paulo, São Paulo, Brazil.

1979
Escultores Brasileiros. Galeria Aktuell, Rio de Janeiro, Brazil.

1960
9º Salão Nacional de Arte Moderna. Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro (MAM/RJ), Rio de Janeiro, Brazil.

1959
8º Salão Nacional de Arte Moderna. Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro (MAM/RJ), Rio de Janeiro, Brazil.

1953
Exposição Anual da Enba. Enba, Rio de Janeiro, Brazil.

Public Collections +
Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro (MAM/RJ), Rio de Janeiro, Brasil.

Museu de Arte Contemporânea de Niterói (MAC Niterói), Rio de Janeiro, Brasil.

Born in Rio de Janeiro, Celeida Tostes graduated from the Escola Nacional de Belas Artes, receiving a scholarship from the US government to study at the University of Southern California, where she was able to deepen her knowledge on industrial ceramic techniques. In parallel with her artistic work, she acted throughout her life as a teacher in academic activities. Celeida chose clay as the raw material par excellence of her work, going beyond it’s functionality and placing it as a form of experimental exercise within the scope of research in contemporary art. The theme of femininity is a guiding thread of her work, accompanied by other themes related to it: fertility, sexuality, motherhood, fragility and resistance, birth and death, body. Theme and raw material complement each other: relationship with the earth, with the organic, the inorganic, the animal, the vegetable. For her, the material is transformed into ceramic bodies, the desire is the fusion of the material with her own body. In the work Rito de Passagem, Celeida, with the help of two assistants, wraps herself in clay, forming an amphora around herself, then slips out of this symbolic womb, and is reborn.

Artwork

Passagem, 1979/2021

Polyptych of 8 photographies
Impressão sobre papel fotográfico

Horizontal images s: 23,5 × 35 cm; Vertical images: 35 × 23,5 cm

View of the exhibition Ventre da Terra that happened at Galeria Superfície in São Paulo, 2020.

_GF_9499_hi

View of the exhibition Ventre da Terra that happened at Galeria Superfície in São Paulo, 2020.

Guardião, S/D

Soil-cement
150 × 60 × 40 cm

Guardião, S/D

Soil-cement
150 × 60 × 40 cm

Série Rodas, S/D

Soil-cement
35 discs, approximately 5 cm diameter each

Série Rodas, S/D

Soil-cement
35 discs, approximately 5 cm diameter each

Amassadinhos, 1991

Clay
Approximately 142 pieces, measuring between 5 e and 15 cm each

Amassadinhos, 1991

Clay
Approximately 142 pieces, measuring between 5 e and 15 cm each